4 dôvody, prečo nerobiť reklamu niečomu, čo by ste si sami nekúpili

tvorba reklamyAko copywriter som už písal viacero textov pre rôznych ľudí. Priznám sa, že v úplných začiatkoch som písal aj o takých veciach, ktoré sa mi nepáčili. Nikdy by som si tie veci nekúpil a dané služby nevyužil. Dnes už viem, že sa to iste prejavilo aj v reklamnom texte.

Dôvody, prečo nerobiť takúto reklamu

Nedokážete predať výhody produktu

Copywriter musí potenciálnym zákazníkom ukázať, ako môže byť pre nich výrobok užitočný. Avšak dá sa to, keď sa vám výrobok nepáči? Môžete síce vypísať výhody, ktoré zaiste má, ale nebude to presvedčivé. Produkt si teda určite kúpi menej ľudí.

Nezískate dôveru

Ľudia vám pri čítaní reklamného textu musia veriť. Ich dôveru si nezískate, ak sám neveríte produktu, ktorý propagujete. A ako vieme, keď vám človek neverí, nič si od vás nekúpi.

Svedomie sa prejaví

Hovorí sa, že v reklame sa klame (slovo „klam“ je predsa súčasťou slova „reklama“) a cieľom je iba predať zákazníkovi výrobok. Áno, cieľom je predať, ale tak, aby mal človek z nákupu príjemný pocit a možno sa niekedy vrátil alebo výrobok odporučil iným. Taktiež copywiter si zaslúži skvelý pocit po dobre odvedenej práci. Ten však nezíska, keď propaguje niečo, čo sa mu nepáči. Je to ťaživý pocit, keď viete, že svojím textom predávate nekvalitnú vec.

Strata času

Napísať o niečom, k čomu nemáte určitý vzťah, trvá ohromne dlho. Oveľa dlhšie ako keď píšete o tovare, ktorý sa vám páči. Takto sa budete iba trápiť nad textom a nespravíte kvalitnú reklamu. Občas treba zákazku aj odmietnuť. Je to ťažké, ale spôsobíte menej škody sebe aj iným.

Veľmi sa mi páči myšlienka z Ogilvyho diela Zpověď muže, který umí reklamu. Ogilvy píše, že by ste nemali propagovať to, čo by ste nepredali vlastnej matke alebo žene. Svojej rodine by ste predsa nepredali niečo nekvalitné. Spomeňte si na túto myšlienku, keď dostanete nabudúce novú zákazku.

Veľmi by ma zaujímal aj názor ostatných ľudí „z fachu“, ktorí ponúkajú služby. Ak ste programátor, grafik alebo copywriter, mohli by ste v komentári napísať, či ste niekedy odmietli zákazku. Samozrejme, poteší aj dôvod, prečo tomu bolo tak.


6 reakcií na “4 dôvody, prečo nerobiť reklamu niečomu, čo by ste si sami nekúpili

  1. Ľudia ma vďaka mojej stránke kontaktujú s rôznymi požiadavkami. Od internetového marketingu, cez propagačné videá až po tvorbu webu alebo kritiku rádiovej reklamy, s ktorou mám skúsenosti na všetkých postoch (okrem zvukára). 😀

    Keď sa mi to stalo na začiatku mojej “kariéry”, tak som prijal s radosťou každú zákazku. Dnes viem, že niektoré by som odmietol, pretože sú ľudia, ktorých nikto nikdy neuspokojí. To je lepšie si nájsť klienta s úsmevom na tvári (ako mám ja stále) a potešiť jeho…

    • Martin, vidieť, že máš dlhoročnú prax v tom, čo robíš. Máš aj spôsob, ako dokážeš čo najskôr rozoznať večne nespokojných ľudí? Dá sa to?

      • Johny, veľmi Ťa asi nepoteším. Existuje totiž viac kategórií večne nespokojných klientov 🙂

        Prvú kategóriu by som nazval večne nespokojní so všetkým. To sú takí, ktorým sa najskôr nepáči cena, potom čas dodania a nakoniec ani finálne dielo. Tí sa dajú rozpoznať pomerne jednoducho. Najskôr tlačia na zľavu, potom na čas dodania a nakoniec by to chceli reklamovať 🙂

        Druhá kategória sú takí, ktorí sú perfekcionisti. Zaplatia Ti kľudne vopred, ale po dodaní služby si vymýšľajú, že čo by si tam ešte predstavovali.

        Keď je to dobrý klient, tak to spraví človek s radosťou, pretože to je väčšinou vec, kde sa môžeš niečo nové naučiť alebo sa v niečom zlepšiť. Z toho môžu potom profitovať aj ďalší klienti, lebo budú prekvapení, aké dobré dielo dostali. Jediný problém je vtedy, keď sa niečo mení viac ako 3x (dohodnete, že to bude X, potom chce Y, potom Z a keď to urobíš, tak Ti napíše, že si to predstavuje takto a takto… a keď sa nad tým zamyslíš, zistíš, že je to X) :/

        No a najlepší klienti čo mám sú takí, ktorí Ti volajú, že by Ti radi niečo dali alebo zaplatili za to, že Ti minule volali alebo písali (áno, nútia Ti peniaze alebo ich produkty/služby vždy, keď je to možné). Títo sú ochotní zaplatiť 100 % ceny vopred, sú spokojní s ČÍMKOĽVEK (čo ma dosť vytočilo, keď sa mi to stalo 1x) a človek o nich potom počuje len keď si NAOZAJ nevedia s niečím rady a ani nikto z ich okolia.

        Takže ako filter môžeš použiť napríklad platbu vopred. Ak máš referencie, nie je problém.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *