Copywriting, ako už zo samotného názvu vyplýva, je písanie textov. Jedná sa predovšetkým o reklamné články, propagačné materiály, texty reklám (na internete; v tlači, rádiu či televízii) alebo e-mail newsletterov. Mohli by sme povedať, že copywriting je aj náukou o tom, ako napísať reklamný text, ktorý zaujme.
Základné pojmy týkajúce sa copywritingu
Copywriter
Je to osoba, ktorá píše vyššie spomínané texty. Copywriter by mal dokonale ovládať rodný jazyk (resp. jazyk, v ktorom píše) a mať bohatú slovnú zásobu. Často sú potrebné rôzne synonymá, ktoré robia text jedinečným a príjemným na čítanie. Napriek tomu by tento odborník na reklamu nemal používať veľmi odborné výrazy, najmä ak píše pre širšiu skupinu ľudí.
Copywriter potrebuje o firme alebo produkte vedieť čo najviac informácií, aby ich mohol zúžitkovať vo svojom texte. Písať o niečom bez patričných vedomostí nie je ľahké a výsledok je zväčša nekvalitný. Taktiež je veľmi dôležité podať skutočnosti kreatívne a, popravde, niekedy je vhodné aj pár faktov prikrášliť. Veď aj samotné slovo “reklama” v sebe skrýva “klam“.
SEO copywriting, seo copywriter
Predovšetkým pri reklame na internete je dôležité mať vedomosti z optimalizácie pre vyhľadávače (SEO = Search Engine Optimization). Okrem reklamného efektu a brandingu (budovanie značky) treba mať na zreteli i to, že články na internete by mali byť písané aj rečou vyhľadávačov. Najlepšie je vytvoriť článok, ktorý spĺňa všetky tieto požiadavky. Ak to nie je možné, tak je lepšie zamerať sa iba na jeden štýl písania.
PR článok
Najčastejšie sa môžeme stretnúť práve s touto formou copywritingu. PR článok (Public Relations = vzťahy s verejnosťou) by mal medzi ľuďmi zlepšiť imidž firmy alebo o nej informovať tých, ktorí jej produkty či služby nepoznajú. Takto sa posilňuje branding a názov spoločnosti (často aj logo) sa stáva pomerne známy. Ľudia medzi sebou o spoločnosti hovoria, čo je istá forma reklamy.
PR článok môže takisto opisovať konkrétny produkt, pričom sa snaží zaujať ľudí natoľko, aby si ho kúpili. Cieľom nie je vychváliť výrobok do nebies, ale poskytnúť potenciálnemu zákazníkovi podstatné fakty. Samozrejme, isté vlastnosti môžu byť opísané v lepšom svetle, v žiadnom prípade by však nemali byť zamlčané očividné nevýhody. Tie čitateľ vidí a tým, že mu ich neprezradíte, strácate šancu získať dôveryhodnosť.
SEO článok
Vyššie sme spomínali SEO copywriting, ktorého základným prvkom je SEO článok. Veľmi často je zamieňaný s PR článkom, aj keď cieľový efekt je úplne iný. Pri tomto type sa pokúšate o linkbulding, teda o tvorenie odkazov na vašu stránku, kde ponúkate produkty alebo služby. Tieto odkazy budú umiestnené v tele článku na vhodných miestach, pričom text odkazu by malo tvoriť kľúčové slovo.
SEO články je vhodné kopírovať, ale vždy treba spraviť obmeny viet alebo niektorých myšlienok. Takto môžete z jedného originálu vytvoriť desiatky kópií, ktoré sú vyhľadávačom považované za jedinečné články. Umiestnením na identický počet webov získate veľké množstvo spätných odkazov.
Úvodný text webstránky
Patrí k najdôležitejším textom na určitých typoch stránok. Úvodný text musí návštevníka za pár sekúnd zaujať, aby ho čítal ďalej. Mal by čitateľa informovať o tom, čo na stránke nájde, resp. aké výhody získa tým, že si prezrie jej obsah. Z pár viet by mal človek pochopiť, o čom daný web je, čo poskytuje a ako sa k tomu dostať. Napísať takýto článok nie je jednoduché a vyžaduje si to čas.
Slogany
Rozsahom je to najkratší útvar, avšak tým dôležitejšie je vymyslieť ho originálny. Slogan by mal pár slovami vyjadriť hlavnú myšlienku vášho projektu alebo dať najavo, čo od vás môže potenciálny zákazník očakávať. Overeným spôsobom, ako takýto slogan vytvoriť, je napísať čo najviac príkladov a vybrať ten najlepší. Zvyčajne to ten prvý nebýva, keďže je akýsi “zahrievací”.
O copywritingu sa dá toho napísať mnoho, keďže je to rozsiahly odbor. V budúcnosti preto očakávajte viac článkov na túto tému. Ten budúci by mohol byť o ghostwritingu.
Ak sa chcete dozvedieť viac o tom, prečo pre vás môže byť copywriting vhodný, odporúčam vám preštudovať si sekciu copywriting.
Spätné upozornenie: Staňte sa verným zákazníkom a ušetrite | Ako písať
Tento článok ma inšpiroval 🙂
Ďakujem pekne.
Veľmi zaujímavý článok. Žiadne omáčky okolo, hneď od začiatku pekne k veci a to sa mi páči. Momentálne riešim otázku copywritingu, čo a ako písať. Ako to celé funguje a podobne. Takže článok pomohol a mám sa od čoho odraziť. Ďakujem. 🙂
Nechcem hejtovať, ale zmysel majú aj copywriteri, čo píšu za 4€ za NS http://www.polgari.sk/na-trhu-maju-zmysel-aj-ponuky-4e-za-normostranu/